RAAPSTEELTJES


Als er iets voor mij een typische Hollandse voorjaarsgroenten is, dan zijn het wel raapsteeltjes,in het Brabantse ook wel onder de naam 'keeltjes'.
Raapsteeltjes zijn groene langwerpige ingesneden blaadjes op een knapperige steel, je koopt ze in bosjes of los, smaken beetje pittig en kruidig, wanneer ik ze aan het snijden ben ruik ik gemaaid gras

 Jammer dat ik ze de laatste jaren niet vaak tegenkom en laatst las ik dat ze op de lijst van vergeten groenten staan. Nou hier niet, wij eten ze meerdere keren in de korte tijd dat ze geoogst worden in het voorjaar, meestal zijn het de uitgeschoten stelen van meiknolletjes

Was de stelen meerdere keren in ruim koud water, snijd klein gedeelte van onderkant weg, ik vind 'n crunchy mondgevoel wel lekker in de stamppot, snijd de raapstelen niet te fijn en laat goed uitlekken.

 Schil en kook iets kruimige aardappels met zout, giet ze af wanneer ze gaar zijn en stamp ze fijn.

Leg gesneden raapstelen op aardappels, voeg flinke klont roomboter en hete melk toe en schep goed om. Mocht het geheel te veel zijn afgekoeld door de hoeveelheid koude raapstelen zet de pan nog even al omscheppend op de warmtebron. Nootmuskaat van de rasp smaakt er prima op

Ik bakten magere speklapjes zonder zwoerd bij de raapstelen stamppot




Er bleven nog raapsteeltje over die ik de volgende dag gebruikte in salade, bakte in scheutje olijfolie van paar sneetjes spelt brood wat knoflook croutons




💙💙💙

Groetjes,Ger

 

Reacties

  1. Ik heb nog nooit raapsteeltjes gegeten... Wel eens van gehoord, maar dat is dan ook alles.
    Zoals jij het presenteert, zou je er zo in willen happen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, heerlijk! Ze zitten in deze tijd van het jaar in ons biologisch groente- en fruitpakket. Ook bij de Turkse supermarkt liggen ze nu in het schap. Daar zijn ze niet eens zo duur. Veel mensen kennen ze inderdaad niet. Ik eet de afgelopen weken trouwens ook veel paardenbloemenblad, vooral de jonge blaadjes zijn lekker in de sla!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hadden een paar weken geleden ook stamppot met raapsteeltjes, erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kom ze inderdaad zelden tegen. Als kind at ik ze regelmatig en ik zou ze best weer eens willen eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hej Ger,
    Je hebt de raapsteeltjes mooi in het zonnetje gezet. Beide varianten lijken me lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten