Recept van de maand

💖TULBAND CAKE APPEL RUMROZIJNEN💖

Het is al weer de 2e vrijdag van de maand en daarom doe ik graag weer mee met het leuke initiatief van Elizabeth

Ingrediënten

Voor het appelmengsel

* 2 appels

*2 tl kaneelpoeder

*20 gram donker bruine basterdsuiker

*80 gram donkere rozijnen 

*2 zakjes vanille suiker

Nodig voor het beslag

*4 eieren

*165 gram kristalsuiker

*mespuntje zout

*citroenrasp van een citroen

*175 ml zonnebloemolie

*150 gram Griekse yoghurt

*200 gram gezeefde bloem

*2 zakjes bakpoeder

*poedersuiker om te garneren

Verwarm de oven voor op 160 graden

1 week de rozijnen in een beetje heet water

(ik deed het in scheutje honingrum)

2 schil de appels,snij ze in blokjes en doe ze in een kom en voeg daar aan toe de kaneel,bruine basterdsuiker,rozijnen en vanillesuiker en meng het door elkaar

3 Doe in een andere diepe kom eieren,kristalsuiker,zout,citroenrasp en mix dit 2 minuten samen

4 Voeg de zonnebloemolie,Griekse yoghurt toe en mix dit mee

5 Voeg nu de gezeefde bloem en de bakpoeder toe en meng alle ingrediënten samen tot één geheel

6 Voeg het appelmengsel toe en spatel dit door het beslag

7 Vet de bakvorm  heel goed in,beboter met een kwastje en giet het beslag erin.

8 Zet de tulband in de oven en bak hem in 50 á 60 minuten gaar. De cake is gaar als je er een sate prikker of breinaald in steekt en deze er droog uit komt.

9 Laat hem helemaal afkoelen voor je hem uit de vorm haalt.

10 Garneer met poedersuiker.




Ik heb deze oude tulband vormen al ruim 30 jaar,kocht ze op een Duitse Trödelmarkt maar gebruikte ze nog niet eerder om in te bakken, dacht nou waarom ook niet.....ze zijn in vroeger tijden hiervoor toch ook gebruikt.







Normaal staan de tulbanden met waxinelichtje op oud plavuizen stoepje voor de schouw
 



Ik nam de tulband cake gister mee toen ik bij dochter in het dorp naar de kapper ging en we daarna bij haar bleven eten.

Onze kleinzoon met zijn vrouw kwamen ook nog binnenlopen en wat kregen we fantastiche en avontuurlijke verhalen te horen over hun rondreis op Costa Rica waar ze na 3 weken van terug keerden.

En we smulden allemaal van de cake

De andere deelnemers aan RvdM


Ger - Josephine - Lot - Dini - Ilse - Marjan - Toos - MiriamAkkelien - 
Conny - Judy - Mieke - Anita - Annemarie - Sylvia - Janny - 


Reacties

  1. Wat een prachtige verzameling oude keukenspullen heb je, Ger. En alles zo mooi gestyled voor op de foto's... WOW!
    Laat ik nu in de kelder een nog ongebruikte (siliconen) tulbandvorm hebben staan. Je raadt vast wel wat ik daar binnenkort mee ga doen...
    Dankjewel voor dit recept! Fijn weekend alvast...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je er zoveel werk van maakt met mooie foto's en natuurlijk heerlijk recept

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Complimenten voor de mooie foto’s en die tulband ga ik zeker maken.
    Ziet er mooi uit zo helemaal in Kerstsfeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto's, geweldige vorm en de tulbandcake ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij maakt er wel heel veel werk van. Wat een prachtige foto’s heb je weer gemaakt. Toevallig had ik het er vanmiddag met dochter en kleindochter over, dat mijn moeder altijd heerlijke tulband bakte. Misschien ga ik me er aan wagen met dit recept, want het lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ziet het er lekker uit en wat een mooie foto's, prachtige vormen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten