RvdM

🍋CITROENMOUSSE🍋


De tijd gaat snel en het is alweer de 2e vrijdag
 van de maand maart

Graag doe ik weer mee aan het leuke idee van Elizabeth

Recept van de Maand

Toen ik dit recept kort geleden tegen kwam heb ik maar weer eens een poging gewaagd en het gemaakt.Citroenmousse roept bij mij een fijne tijd op uit mijn jonge jaren toen mijn zusje zaliger en ik in de zomervakanties in een klein dorp(Pfalzdorf) in Duitsland bij mijn oma en tantes logeerden.

Koken,bakken en braden was hun grote passie en wanneer de grote glazen schaal met parelrand op tafel kwam voor dessert tot aan de rand gevuld met citroenmousse liep het water ons in de mond.

Heb het later vaker geprobeerd om het ook te maken maar het kon niet tippen aan de lekkere smaak net als toen.

Deel dit recept graag met jullie,het smaakte wel want het recept van de kok waar ik het vond is niet de eerste de beste wanneer het om koken gaat,Julius Jaspers

Wat heb je nodig:

*200 ml slagroom

*150 suiker

*6 verse eieren gescheiden

*3 citroenen alleen het sap

*5 blaadjes gelatine

🍋🍋🍋

1 Verwarm citroensap en roer hier de in koud water geweekte en uitgeknepen gelatine door tot het is opgelost

2 Klop de dooiers met suiker au bain marie op totdat het dik wordt(max 70 graden) en meng met het citroensap

Klop in 2 aparte kommen eiwitten stijf en slagroom lobbig

4 Schep de lauwe eidooiers luchtig door eiwitten en herhaal dit met de slagroom

5 Giet in schaal,kom,bakjes,glas of glazenpotjes en laat afgedekt in koelkast opstijven tot de volgende dag


🍋🍋🍋

🍋🍋🍋


Presenteren op verschillende manieren


quenelles maken met 2 lepels


🍋🍋🍋


in een glaasje of een potje


🍋🍋🍋


🍋🍋🍋


Groetjes,
Ger


Reacties

  1. Dat ziet er voortreffelijk uit, Ger! Nu ben ik niet zo'n toetjesmens, maar àls ik er dan een keer voor kies wil ik wel graag iets heel lekkers... En ik denk wel dat dit het dan kan zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit klinkt heel lekker en je hebt er mooie foto's van gemaakt.
    Ik hou erg van een franse citroentaart en dan vooral de vulling dus dit vind ik vast ook wel erg lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, heerlijk, mijn hart begint te huppelen! En wat een mooie presentaties/variaties heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik krijg vaak eters, vooral 's zomers in het Franse huis en daarom zijn desserts altijd welkom bij mij, kan ik weer wat nieuws op tafel zetten. Bedankt, ook voor je ideeën om het nagerecht te presenteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammie, dit ziet er weer overheerlijk uit. Het verhaal en de presentatie kunnen zo in een boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit lijkt me heerlijk en wat heb je alles weer mooi gefotografeerd, ziet er zó aantrekkelijk uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig gepresenteerd toetje, dat er heel lekker uitziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk lijkt het mij ook! Klopt het dat het mengsel niet goed gemengd is gebleven? Het lijkt bij de quennelles dat de mousse zich gesplitst heeft in schuim en custard?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je goed gezien Mevrouw Niekje,om dat te voorkomen moest er juist de gelatine door.Voor mijn gevoel heb ik lang genoeg het eiwit en slagroom er doorheen geschept,misschien te voorzichtig om de luchtigheid er niet uit te roeren.Vond het zelf ook vreemd en zag het pas na opstijven.Groetjes,Ger

      Verwijderen
    2. Jammer maar doet niet af aan de smaak natuurlijk! En een goede reden om het nog eens te maken!

      Verwijderen
  9. Dit wil ik ook maken. Wat ziet het er lekker uit en wat laat je het weer mooi zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben dol op het zure van citroen. Ziet er heerlijk uit.
    Heel feestelijk gepresenteerd op al die verschillende manieren. Zo gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk, ga ik zeker een keer maken als we gasten hebben. Mijn man eet geen suiker en om het voor mezelf alleen te maken zie ik niet zitten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten